
International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  493 

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN 

MEDIA PRACTICE IN NIGERIA 

 

 

DR. ADELABU, O. T 

Mass Communication Department 

Redeemer’s university, Ede, Osun State 

Email: adelabuo@run.edu.ng 

Phone: +2349050691210 

 

& 

ZAKARIYAU IMRAN TOYIN 

Department of Mass Communication  

The Federal Polytechnic Offa 

zakariyauimran@gmail.com 

 

Abstract 

This study assessed the influence of ownership on the professionalism in media practice 

in Nigeria. The finding of this study was based on secondary data. From the review of 

the literature available on the subject, it was discovered that ownership influence is a 

global phenomenon. The study traced the trajectory of the media influence in Nigeria 

from the colonial to the fifth republic and discovered that the influence on media 

practice is as long as the history of media itself. Government; colonial, military, 

democratic and private media owners wield influence on the media they operate. It was 

discovered that the owners have used their media platform to suppress the truth, 

influence the public opinion, denied the dissidents access to the media, peddled false 

information, settled political scores, character assassination, sacrifice their workforce 

for relationship and mislead the public.  The study recommends as following: There 

should be demarcation line between the role of the media proprietors and the editorial 

team. Owners should detach self from editorial decisions, while the editorial team 

should play above the board in the discharge of their professional duties. Arbitrary 

influence and control be discouraged, while excellence should be the watchword of the 

practitioners. 

 

Keywords: Assessment, Influence, Ownership, Professionalism, Media Practice. 

  

1.1 Introduction  

Professionalism in the media for some time has been a subject of discuss with different 

headings; editorial independence, media freedom, to being socially responsible which 

engender accuracy, objectivity, fairness and balance on the path of journalist in the discharge 

of their professional responsibilities to the public. Wen (2021) said “the availability and 

accuracy of information are therefore of utmost importance for the massive public, including 

voters, investors, consumers, and executives, to make rational decisions on daily matters in 

modern economies and societies”, while the ownership of the media structure determines to 

a great extent the tune of the subject disseminated to the public. 

mailto:adelabuo@run.edu.ng
mailto:Zakariyauimran@gmail.com


International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  494 

 

The landscape of media in Nigeria is tilted toward: government, private and joint ownership. 

The ownership is what McQuail (1994: 100) refers to as “organized technologies” which make 

mass communication possible, communication scholars and political economists have been 

interested in the nature of media ownership and how this impacts on their functions and 

operations.  

 

1.2 Media ownership influence from global perspective 

There is no doubt that owners in market based media have ultimate power over content and 

can ask for what they want to be included or left (McQuail, 2010).” Owner often than not 

dictates the directions of works in any organization media inclusive. Therefore owner wilds 

enormous influence, on the workforce and it output. Ali, (2015) said “it is so bad in some 

media organisations that the ethics of journalism are exchanged with the opinions and 

decisions of the proprietors of the organization”. 

 

Ajilore, Ojomo, and Ige, (2012) observed that when the first mass medium, the newspaper 

press emerged at the end of the nineteenth century, there was not much problem with 

ownership and the issue of control did not attract the attention of the society. According to 

Ajilore, Ojomo, and Ige, the reason for this might be that it was relatively cheap to publish the 

letters, bulletins and pamphlets that characterized early news print media. Again, there was 

a limited audience and market demanding for media products. But industrialization era of 

nineteen century was a turning point in the mass production of mass media commodities due 

largely to new technology. These technologies were expensive, requiring huge capital outlay 

to acquire and operate. They equally brought with them the era of mega-profit in the media 

industry. Profit thus suddenly shot up as an important factor in the information and culture 

industry. Thus, the era of the one-man publisher and editor gave way to the “absentee” 

publisher, the entrepreneur who saw in the media essentially a means of making profit. The 

natural implication of this was that whatever the media through the operators did must bring 

adequate returns on investment either through direct sales or advertisement.   

 

The influence of media ownership is felt more by government owned media organisations 

especially in Africa. In countries like the United States of America and Britain, there are laws 

meant to check the excesses of owners. In Britain, there is limited (if any) influence on the 

content produced by the British Broadcasting Corporation by government. According to 

McQuail (2010) Meyer’s survey evidence confirmed that US journalistic ethics frowned on 

owner intervention, although editors reported a fair autonomy in practice.” Contrary to this 

survey, Schultz’s study of Australian journalists showed strong support for the fourth estate 

role but also a recognition that it was often compromised by commercial consideration and 

owner pressure. 

 

According to a report compiled by Media Development and Diversity Agency in South Africa, 

control of any media company can be divided into three: Shareholdings and equity, general 

management and editorial control. According this report, “There are codes of good practise 

that govern how media controllers (editor and station managers) interact as laid out by 

regulatory bodies.” But how many media owners stick to these codes?  

 



International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  495 

 

In Africa, government has continuously used the state owned media to crush the voice of the 

opposition. Many governments have used these media to their advantage during elections 

campaigns across the continent, especially if the government in power is contesting. In such 

cases, the opposition would have to turn to God for a miracle. Melody in Meier, stated that 

“in addition to ownership concentration of the mass media industry, content provision, 

packaging and distribution have also become a standardised production and marketing 

process in which the messages communicated are contained and directed in both quantity and 

quality to meet the economic imperatives of media owners.” Giddens in Meier said, “The 

media have a double relation to democracy. On the one hand the emergence of a global 

information society is a powerful democratising force. 

 

1.3 Ownership and professional challenges: Nigeria chronicle examples 

If professionalism in the media is measured and applied to the extent of priority accorded 

balance, accuracy, fairness and objectivity, journalism in Nigeria has been put to several tests, 

right from the colonial era to the fourth republic of democracy.  

 

Pre-Colonial Example: Awo Vs McPherson 

Osuntokun (1989) recalled that in the early days of the Nigerian media, operators have not 

disguised their biases, preferences and prejudices. The colonial controlled NBS was worst. 

La’aro cited in Zakariyau, (2015) said there was no any guarantee for programme to reflect 

the political, economic or social interest of receiving audiences....the content of broadcasting. 

Osuntokun (ibid) cited a case in 1956 when Action Group party members walked out of the 

House of Representatives in protest against the way the Macpherson Constitution was being 

operated. The Governor had in a public broadcast condemned the act by the party. When in 

the spirit of fairness and objectivity the Action Group demanded for equal air time to state it’s 

the party led by Chief Obafemi Awolowo was denied. 

 

Military era: Amakiri vs Rivers Governor, Commodore Alfred Diete Spiff – The Tide 

blackout 

Ajilore, Ojomo, and Ige, (2012) reported the instance of Mr. Minere Amakiri case in 1974. Mr. 

Amakiri, was a journalist with the Nigerian Observer. Amakiri had reported the planned strike 

action of teachers in river State, by sheer coincidence the story was published on the military 

Governor, Commodore Alfred Diete Spiff’s birthday, the governor considered the story as 

embarrassment and ordered his security aide to shave Amakiri’s head and beard and beat 

him with 24 strokes of the cane in the presence of his guests. Although the incident occurred 

within Rivers State, the state newspaper The Tide did not report the story but other state 

newspapers gave ample space to the story. As reported by Onuoha in Uche, (1999: 124), the 

reportage …exposed an abuse of human rights which was later addressed by a court of law; 

some agents of the state lost their jobs as a result and Mr. Amakiri got compensated for the 

violation of his rights.”   

 

Second Republic: Network Movie Turn Real Live Drama on NTA Enugu 

A news caster in the service of Nigerian Television Authority, Chuma Edozie had protested 

against false information which he was presented to read as news in July 1983. Edozie was 

said to have walked out on air in the full glare of the viewers. Uche (1989) quoted the The 

Sunday Concord of July 31 1983 in a story titled: 



International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  496 

 

 “Network Movie Turn Real Live Drama on NTA Enugu”  

An NTA newscaster caused a major "air wave shock" on Thursday evening when he 

announced his resignation shortly after he had been cued on screen to read the 7.00 p.m. news 

bulletin.  

  

Mr. Chuma Edozie, who had been primed to read the bulletin, scanned the scripts and 

discovered that one of the stories contained "false information"  

  

He immediately threw down the bulletin and let loose in the full glare of viewers: "I am fed 

up with this false information. I hereby tender my resignation. I can't continue with this stuff; 

no, no, no, I am fed up" he screamed, and walked out on camera in apparent disgust.  

  

Completely taken unawares by Mr. Edozie's reaction to the bulletin, the studio hands were all 

said to have been thrown into a state of confusion.  

  

As a result, viewers had to stare at blank television screens as the station went off air for about 

10 minutes. A senior broadcaster, Mr. Chike Ubaka, was hurriedly called in to read the news 

bulletin abandoned by Mr. Edozie.  

 

 

NNPC Scandal: NTA sacked Vera Ifudu 

An additional case noted by Uche, (1999) was the sacking of the Nigerian Television 

Authority, National Assembly Correspondence, Vera Ifudu by Shehu Shagari’s information 

minister, for broadcasting details of a scandal alleging the disappearance of N2.8 billion from 

the accounts of the Nigerian National Petroleum Corporation (NNPC). Here again, ownership 

plays out as a factor in determining the fate of an employee. This time, in a government media, 

thus suggesting that the issue transcends private ownership interests.   

 

The Concord: MKO v Three; IBB Connections 

Another relevant case is that of Bayo Onanuga, and his colleagues Dapo Olorunyomi 

Babafemi Ojudu, Kunle Ajibade, Seye Kehinde and Kunle Fagbemi of the defunct African 

Concord who resigned in protest against the publisher, MKO Abiola’s demand that they 

apologize to Ibrahim Babangida for a story which he (Abiola) considered inimical to his 

relationship with IBB. Bayo and his colleagues stood by their story and resigned to stand for 

professionalism.  

 

In the Fourth Republic: Champion Saga 

For his relationship with Chief Olusegun Obasanjo, the publisher of Champion Group of 

Newspapers, Chief Emmanuel Iwuanyanwu, sacked the editor of Daily Champion; Ugo 

Onuoha for running a story headlined Obasanjo Funds OPC Senators in its 20th January 2000 

issue. Perhaps in a bid to further humiliate the sacked editor, the publisher replaced him with 

his (the editor) bosom friend and confidant Andy Ike Ezeani who was on honeymoon at the 

time of the incident (Sanni, cited in Ajilore, Ojomo, and Ige, 2012). 

 

 

 



International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  497 

 

 The New Nigerian: Obasanjo third term agenda 

Another case here is that of the Editor of the New Nigerian, Mallam Mahmud Jega who in 

2006 was removed from office over a story considered to be critical of the Obasanjo 

government. Mallam Jega was reportedly sacked over his paper’s lead story of March 10, 2006 

which berated the government over the third term agenda.  

 

The Nigerian Compass: PDP v ACN 

It is equally no coincidence that the Nigerian Compass owned by Otunba Gbenga Daniel, a 

People’s Democratic Party Governor only reports Bola Tinubu when there is something 

negative to say about the Action Congress stalwart just as The Nation published by Tinubu 

sees and reports nothing positive about the activities of PDP. For example, the Nigerian 

Compass’s leading story of 18th August 2008 had the headline: “War in Lagos AC- Tinubu 

Hijacks Council Polls”. Interestingly, The Compass was the only news publication that ran this 

story. Also, on the 2nd of March, 2009, the same newspaper had this headline: Ekiti: Fayose 

shuns Tinubu.” To further substantiate the potential influence of publishers on media 

objectivity, as newsworthy as the declaration of Adams Oshiomole as the rightfully elected 

Governor of Edo State by the electoral Tribunal was, it was completely blanked out by 

Gateway Television of Ogun State.  

 

Death wish advert: The Punch, Guardian, The Sun erred  

In the build up to 2015 General Elections that saw the emergence of President Muhammadu 

Buhari, the then Ekiti State Governor, Ayodele Fayose had placed “Death-wish Advert On 

Buhari” on National Newspapers; Punch, the Guardian and several others’ front page. The 

advert started with a quote from the book of Deuteronomy in the bible talking about life and 

death. The advert then listed three former Nigerian head of states from the Northwestern part 

of Nigeria, who have died tragically and the placed Buhari at the end with a question mark 

placed over his photograph. Saharareporters, (2015,`January19) viewed that the advert 

followed several desperate efforts by operatives of President Jonathan to hang a prostate 

cancer diagnosis on Buhari. The group went as far as concocting a laboratory report claiming 

Buhari had been diagnosed with prostate cancer at the Ahmadu Bello University Teaching 

Hospital, the claim which the hospital later denied.  

 

Defending his role in the matter, the then Editor the Sun newspaper, Femi Adesina said 

ownership will always matter where press freedom is concerned. Mr. Adesina said that he is 

widely regarded as an “APC man” although he does not belong to the party, and that rejecting 

the advert would have meant trouble from Orji Uzor Kalu, the newspaper’s proprietor and a 

founding member of the PDP.  

 

According to him: 

“Now but if you ask me, why did I approve that advert?” he said. “I knew that 

the toned-down version was still bad enough. But don’t forget the ownership 

of my newspaper. A PDP chieftain owns the newspaper. 

 

“If I had rejected that advert, they would have told my publisher that this APC 

man has denied your paper revenue. He has rejected this advert because he 

doesn’t like Jonathan. 



International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  498 

 

“So, after we watered it down, we decided to take it. Punch also took it. But 

we know the uproar that still came after it. But I tell you, if you see the original 

of that advert, you would still then have to commend the media. 

 

He stressed that there is no freedom without boundaries and the owners will always 

constitute the boundary. 

 

2015 General elections: AIT v Tinubu 

In the build up to 2015 Presidential election, perhaps to discredit, All Progressive Congress 

party, her flag bearer, Muhammadu Buhari and her, national leader,  Bola Tinubu, the African 

Independent Television aired a documentary on the station titled “Unmasking the Real Tinubu” 

showcased various properties and companies across Lagos purportedly owned by Mr. 

Tinubu, described as “Nigeria’s biggest landlord”. The programme also claimed that Mr. 

Tinubu was “charged for narcotics” in 1993 in the United States. Mr. Tinubu gave the TV 

station 24 hours to apologise and retract the publication and demanded N20 billion as 

damages. AIT could not identify the sponsor of the said documentary. Wole Olanipekun, a 

counsel in the legal team of Tinubu told The AIT not to hide under media freedom or freedom 

of expression to maliciously injure a citizen’s reputation at a Lagos High Court of Justice. AIT 

in February, 2016, almost a year after the General Elections apologized to Tinubu on the said 

documentary. In a letter of apology tendered before a Lagos High Court on Friday, Daar 

Communications, the owners of the TV station, said they hold Mr. Tinubu in high esteem. 

 

The apology letter reads inter alia: 

“Daar Communications Plc acknowledges that Asiwaju Bola Ahmed Tinubu 

is an outstanding political leader of unblemished character and integrity, as 

well as a leading public figure and opinion-moulder, who has made and 

continues to make immense contributions to the progress and development of 

the nation in general and Lagos State in particular”. 

 

“Daar Communications Plc admits that in airing the said documentary, it had 

no intention, whatsoever, to embarrass or diminish the high reputation of 

Asiwaju Bola Ahmed Tinubu which it respects and attests to” ( Ezeamalu, 2016, 

February 16). 

 

Conclusion  

Femi Adesina said ownership will always matter where press freedom is concerned. There is 

no freedom without boundaries and the owners will always constitute the boundary. Thus, 

the media owner, as the one who pays the piper almost always insists on dictating the tune. 

As far as he is concerned, the best the piper can do is to find a way of playing professionally 

within the constraints imposed by ownership (Momoh, 2007). 

 

Recommendations  

Having x-rayed the events and incidents of arbitrary influence on the media in Nigeria and 

the review of the empirical studies that confirmed that ownership influence is a global 

phenomenon, the researcher recommends as following:      



International Journal of Management, Social Sciences, Peace and Conflict Studies (IJMSSPCS), Vol.5 No.1 March, 2022;  

p.g.  493- 499; ISSN: 2682-6135  

 

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF OWNERSHIP ON PROFESSIONALISM IN MEDIA PRACTICE IN NIGERIA  499 

 

1. There should be demarcation line between the role of the media proprietors and 

the editorial team 

2. Owners should detach self from editorial decisions, while the editorial team 

should play above the board in the discharge of their professional duties. 

3. Arbitrary influence and control be discouraged, while excellence should be the 

watchword of the practitioners. 

 

References  

Adesina, F. (2015). Influence of Media Owners on Fair and Balanced Reporting and 

Commentaries in 2015 Election.’  

Adesina, F. (2015, May 8). Why we published Ayo Fayose’s ‘death’ advert on Buhari – The Sun. 

https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/182617-why-we-published-ayo-fayoses-

death-advert-on-buhari-the-sun.html 

Ajilore, Ojomo, and Ige, (2012). Influence of Ownership on Media Objectivity in Nigeria. 

https://www.researchgate.net/publication/320592379 

Ali,  A. (2015). Media Ownership and Control Versus Press Freedom in a Democratic Africa . 

J Mass Communication and Journalism., 5:1 DOI: 10.4172/2165-7912.1000239 

Ezeamalu  B. (2015, February). Tinubu sues AIT for N150 billion over controversial documentary. 

https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/178073-tinubu-sues-ait-for-n150-billion-

over-controversial-documentary.html 

Ezeamalu  B. (2016, February 15). Tinubu withdraws suit against AIT after apology for “embarrassing” 

documentary. https://www.premiumtimesng.com 

McQuail D (2010) Theory of Mass Communication. Sage, London. 

McQuail, D. (1994). Mass communication theory. London: Sage. McQuail, D. (2005). 

McQuail’s mass communication theory. (5th ed). London: Sage. 

Momoh, T. (2007). Media Ownership and Editorial Judgment. In The line editor as gatekeeper. 

Lagos: Nigeria Press Council 

Saharareporters, (2015, January19).Governor Fayose places death-wish advert on Buhari in 

national newspapers 

Uche, L. (1989). Mass media, people and politics in Nigeria. New Delhi: Concept Publishing 

Company 

Wen, Y. (2021). Political and economic impact of media ownership structures and 

concentration on global communication. Butler Journal of Undergraduate Research: Vol. 

7(15). Retrieved from: https://digitalcommons.butler.edu/bjur/vol7/iss1/15 

 

 

https://www.researchgate.net/publication/320592379
https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/178073-tinubu-sues-ait-for-n150-billion-over-controversial-documentary.html
https://www.premiumtimesng.com/news/top-news/178073-tinubu-sues-ait-for-n150-billion-over-controversial-documentary.html
https://digitalcommons.butler.edu/bjur/vol7/iss1/15

